Ahad, 13 November 2011

Ciri-Ciri Seorang Usahawan Berjaya. (Bhg 1)



Pada arikel yang lepas, saya telah menceritakan mengenai hal pentingnya seseorang itu mengenal pasti niat atau motif sebenar kita untuk mentadbir sesebuah perniagaan. Dan seterusnya memperbetulkan niat kita sebelum kita ingin meneruskan niat itu agar menjadi kenyataan. Sila rujuk artikel itu disini.

Untuk artikel kali ini pula, saya akan menyentuh tentang ciri-ciri atau karektor yang mesti dimiliki oleh seseorang usahawan perniagaan.

Tajuk ini, saya pilih, kerana, kepentingannya dalam menentukan kesinambungan dan perkembangan perniagaan seseorang usahawan. Yang mana kejayaan itu mestilah bermula dari dalam diri kita sendiri. Sikap dan karektor yang perlu ada dalam diri seseorang usahawan itu, akan memastikan mereka ini berdiri teguh dan berkeyakinan tinggi dalam membina empayar perniagaan mereka walau dalam apa keadaan sekalipun. Samada, ketika menghadapi masalah dalaman perniagaan itu sendiri sehinggalah kepada faktor luaran seperti ketidak ketentuan ekonomi negara atau dunia.


Kita sering kali mendengar, kehebatan seseorang usahawan, samada usahawan tempatan ataupun usahawan dari luar negara. Ramai yang boleh kita namakan disini. Diantara 10 orang usahawan tempatan yang terkaya di Malaysia adalah seperti:
  1. Robert Kuok Hock Nien $10 bilion (Kuok Empire, Shangri La, Wilmer International etc)
  2. Ananda Krishnan $7.2 bilion (Maxis, Astro)
  3. Lee Shin Cheng $5.5 bilion (IOI Group)
  4. Teh Hong Piow $3.5 bilion (Public Bank)
  5. Lee Kim Hua & keluarga $3.4 bilion (Genting Berhad, balu Lim Goh Tong)
  6. Quek Leng Chan $2.4 bilion (Hong Leong Group, Guoco Group)
  7. Yeoh Tiong Lay & keluarga $2.1 bilion (YTL Corp)
  8. Syed Mokhtar Al-Bukhary $1.8 bilion (MMC, Johor Port, Malakoff)
  9. Vincent Tan $1.3 bilion (Berjaya Group)
  10. Tiong Hiew King $1.1 bilion (Rimbunan Hijau)

Source: http://ms.wikipedia.org/wiki/Senarai_orang_terkaya_di_Malaysia

Dan diantara 10 usahawan yang terkaya didunia adalah seperti:
  1. Carlos Slim and family
  2. Bill Gates
  3. Warren Buffett
  4. Bernard Arnault
  5. Lawrence Ellison
  6. Lakshmi Mittal
  7. Amancio Ortega
  8. Eike Batistap
  9. Mukesh Ambani
  10. Christy Walton
Source: http://en.wikipedia.org/wiki/Forbes_list_of_billionaires_(2011)

Kejayaan tidak datang bergolek begitu sahaja dan dapat kita kecapi dengan mudah. Sudah tentu, ada faktor-faktor tertentu yang menyebabkan mereka ini berjaya sebegitu hebat. Pasti ramai yang bertanyakan soalan; Apakah yang menyebabkan mereka boleh berjaya sehebat itu? Ini adalah persoalan yang sangat popular dan menjadi penyelidikan oleh pakar-pakar dan juga ahli-ahli akademik diseluruh dunia. Tidak dinafikan, bahawa banyak faktor-faktor yang terlibat yang membawa seseorang itu kepada kejayaan. Tetapi diantara faktor penting dan utama penyebab kepada kejayaan seseorang itu adalah datang dari dalam diri seseorang itu sendiri. Ini sesuai dengan firman Allah swt yang bermaksud bahawa Allah swt tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga mereka sendiri merubahnya.



QS Ar-ra'd ayat 11:


لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِّن بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللّهِ إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللّهُ بِقَوْمٍ سُوءاً فَلاَ مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُم مِّن دُونِهِ مِن وَالٍ
١١--
"baginya (setiap manusia) ada malaikat-malaikat yang selalu mengikutinya secara bergiliran di depan dan di belakangnya. Mereka menjaganya atas perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka. Dan apabila Allah menghendaki keburukan terhadap suatu kaum, maka tidak ada yang dapat menolaknya. Sekali-kali tidak ada pelindung bagi mereka selain dia."

Sumber : http://www.hajsmy.us/2011/08/allah-tidak-akan-merubah-nasib-suatu.html#ixzz1daCtUWE7


Jelas disini menunjukkan, bahawa kejayaan ataupun kekecewaan seseorang itu adalah hasil dari perbuatan atau kerja tangan mereka sendiri. Ianya datang dari dalam diri kita sendiri. Dan Allah swt menyeru agar kita merubah keadaan yang ada pada diri kita sendiri terlebih dahulu sebelum kita melihat kepada faktor-faktor penyebab kepada kegagalan yang lain diluar.

Itulah maksud perkataan "yang ada pada diri mereka" yang dirujuk dalam ayat Al-Quran diatas tadi. Apakah yang ada pada diri kita sendiri untuk kita ubah? Sudah tentu tidak lain dan tidak bukan, iaitu sikap atau karektor yang ada pada individu itu sendiri. Itulah yang ada pada diri kita. Jika sikap atau karektor kita itu baik, maka baiklah jadinya. Dan sebaliknya.


Persoalan yang paling penting untuk dijawap sekarang adalah; 
  • Apakah karektor-karektor yang membawa kepada kejayaan seseorang usahawan itu? Atau
  • Apakah ciri-ciri yang mesti dimiliki oleh seseorang usahawan untuk berjaya?

Dan soalan seterusnya yang perlu kita tanya pada diri kita sendiri; 
  • Apakah kita mempunyai karektor-karektor seperti itu?
  • Jika tidak, apakah kita tidak boleh menjadi seorang usahawan yang berjaya? 
  • Apakah saya boleh memiliki karektor-karektor seperti itu?
Semua persoalan ini akan saya jawap satu persatu diartikel saya yang akan datang.

If you wanna make a better place
Take a look at yourself
And then make a change.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan