Isnin, 14 November 2011

Ciri-Ciri Usahawan Berjaya (Bhg 2)



Pada artikel yang sebelum ini, saya berjanji untuk menjawap persoalan-persoalan dibawah:

  • Apakah karektor-karektor yang membawa kepada kejayaan seseorang usahawan itu? Atau
  • Apakah ciri-ciri yang mesti dimiliki oleh seseorang usahawan untuk berjaya?

Terlalu banyak ciri-ciri usahawan-usahawan hebat yang boleh kita fikirkan, dan malah banyak buku2 motivasi perniagaan yang menceritakan ciri-ciri mereka yang hebat itu. Tetapi faktor terpenting yang hendak saya sentuh disini untuk seseorang menjadi usahawan yang berjaya adalah ciri-ciri atau sifat-sifat sebagai seorang ketua dan pemimpin yang hebat yang ada didalam diri setiap mereka yang berjaya.

Mengapa karektor seorang pemimpin adalah merupakan karektor yang terpenting dan perlu ada bagi menentukan kejayaan seseorang usahawan mentadbiran perniagaan mereka?

Ini adalah persoalan yang menarik. Malah pelbagai teori yang telah dihasilkan oleh pelbagai pihak akademik diseluruh dunia, dan mereka bersetuju, bahawa karektor seorang pemimpin perlu ada dalam diri seseorang usahawan untuk mereka berjaya dalam bidang perniagaan.

Mentadbir sesebuah perniagaan kita sendiri, sudah tentu kita mempunyai pekerja-pekerja dibawah pengawasan anda. Tidak kiralah pekerja yang ramai ataupun sedikit bilangannya. Semakin maju sesebuah perniagaan itu, maka semakin ramailah pekerja yang bekerja dibawah anda.

Untuk memastikan pekerja dibawah anda, bekerja seperrti mana yang anda harapkan, maka anda perlu mempunyai sifat kepimpinan. Kerana, seorang pemimpin, mereka memimpin manusia dibawah mereka bagi mencapai matlamat yang telah mereka tetapkan untuk mencapainya pada sesuatu tempoh yang telah ditetapkan.

Sebelum saya mengupas persoalan ini, ada baiknya kita lihat dahulu apakah maksud kepimpinan atau "leadership" itu sendiri oleh para ilmuan.

"Leadership is an influence relationship among leaders and followers who intend real changes and outcomes that reflect their shared purposes."

Atau dengan kata lainnya; "Kepimpinan adalah suatu hubungan yang mempunyai pengaruh dikalangan pengikutnya dan juga dikalangan pemimpin itu sendiri yang mana mereka ini ingin melakukan sesuatu perubahan dan mencapai hasil sepertimana matlamat yang telah mereka persetujui bersama."


Perlu diingatkan disini, bahawa pengurusan adalah berbeza sama sekali dengan kepimpinan. Diantara sifat-sifat utama kepimpinan adalah:

  • Mereka mencipta / memiliki visi dan strategi.
  • Mencipta sebuah budaya dan nilai-nilai yang dikongsi bersama. (Bekerjasama / Kerja berkumpulan)
  • Membantu orang lain berkembang.
  • Mengurangkan garisan pemisah.
  • Lebih memberikan tumpuan mereka kepada orang - memberi inspirasi dan motivasi kepada pengikutnya.
  • Berdasarkan kuasa peribadi.
  • Bertindak sebagai jurulatih, fasilitator.
  • Perhubungan yang mempunyai kaitan dengan hati dan perasaan (Emosi dihati)
  • Minda yang terbuka
  • Sedia mendengar (berkomunikasi)
  • Keberanian.
  • Mempunyai wawasan diri


Mari kita lihat satu contoh senario yang pendek yang berlaku kepada seorang usahawan:

Contoh senario:

Aznil (bukan nama sebenar) adalah seorang usahawan, yang memiliki sebuah perniagaan menjual barang-barang pembinaan di Sepang, Selangor. Minat beliau dalam bidang perniagaan membekal barang-barang pembinaan berputik sejak beliau dari bangku sekolah lagi. Disebabkan minat itulah, maka beliau mula mengeluarkan modal sendiri hasil dari duit gaji yang beliau kumpulan 10 tahun dahulu untuk mentadbir perniagaannya sendiri dalam perniagaan membekalkan barang-barang pembinaan. Malahan, pengalaman beliau bekerja dalam bidang ini dengan sebuah syarikat swastas 10 tahun lalu, membuatkan beliau sangat yakin dengan keupayaannya sendiri.

Perniagaan beliau telah beroperasi lebih dari satu tahun yang lalu. Kerja beliau adalah mentadbir perniagaannya sendiri bagi memastikan barang-barang pembinaan seperti pasir, batu, simen dan kayu-kayan dapat dibekalkan secukupnya kepada kontraktor-kontraktor pembinaan untuk tujuan membina rumah dikawasan Sepang, Selangor. Untuk memastikan perniagaan beliau lancar, Aznil menggajikan 6 orang pekerja untuk membantunya dalam menmguruskan perniagaannya itu.

Pada tahun pertama membuka perniagaan, tiada apa-apa masalah yang berlaku. Tetapi setelah 2 tahun beroperasi, perniagaan beliau sering menghadapi masalah.

Diantara masalah yang ketara adalah barang-barang sering tidak mencukupi untuk dibekalkan kepada kontraktor-kontraktor. Malahan, pekerja beliau sendiri telah memaklumkan kepada beliau tentang masalah itu, sejak dari awal lagi. Tetapi, malangnya Aznil seolah-olah acuh tak acuh dengan maklumat tersebut.

Disebabkan masalah itu, maka ramai kontraktor yang tidak lagi membuat sebarang tempahan atau pembelian dari kedai Aznil. Keuntungan juga menyusut dari masa kesemasa. Ini mengakibatkan ada diantara pekerja-pekerja beliau yang tidak dapat dibayar gaji dan terpaksa diberhentikan. Hubungan Aznil dengan pekerjanya juga semakin keruh disebabkan suasana ekonomi syarikat yang tidak menentu. Malahan Pekerja-pekerja beliau sudah mula hilang keyakinan terhadap cara Aznil mentadbir perniagaannya. Dan menyebabkan Aznil sukar mendapat sokongan dari pekerja-pekerjanya sendiri.

Lama kelamaan, Aznil menanggung kerugian yang bukan sedikit. Sehingga beliau terpaksa menutup perniagaan pada tahun yang berikutnya.

Diatas adalah salah satu senario yang biasa kita dengar tentang masalah usahawan. Tidak kiralah, apa jua jenis perniagaan.

Persoalannya;
Apakah yang menyebabkan Aznil tidak dapat membekalkan barang-barang pembinaan yang secukupnya kepada pelanggan beliau sehingga mengakibatkan perniagaannya terpaksa menanggung kerugian dan akhirnya terpaksa ditutup? Sudah tentu ada sebabnya yang mengakibatkan masalah itu berlaku.



Seperti yang saya katakan diatas tadi. Sebelum kita melihat masalah yang datang dari luar, adalah lebih baik kita melihat terlebih dahulu masalah yang datang dari diri kita sendiri.

Mengikut contoh senario diatas, ada beberapa faktor yang menyebabkan perniagaan Aznil menghadapi masalah dan seterusnya mengalami kerugian. Kita hanya akan menyentuh masalah yang kemungkinan boleh datang dari dalam diri Aznil. Diantaranya adalah:

  • Aznil tidak memeriksa tahap simpanan barang-barang pembinaan beliau dari masa kesemasa.
  • Beliau sering lewat membuat tempahan barang-barang pembinaan tersebut, pada masa yang sepatutnya.
Oleh itu, dimanakah silapnya? Adakah barang-barang beliau tiada permintaan? Adakah kerana pembekal tidak menghantar bekalan kepada kedai Aznil dengan secukupnya? Sudah tentu tidak. Contoh senario diatas, jelas menunjukkan bahawa masalah itu datang dari diri Aznil sendiri. Iaitu, beliau tidak memeriksa tahap simpanan barang-barang pembinaan beliau sehingga beliau lewat membuat tempahan barang-barang yang secukupnya untuk dibekalkan pula kepada pelanggan-pelanggannya.

Ini menunjukkan bahawa beliau tidak fokus kepada kerja-kerja beliau yang penting itu. Tiada tumpuan berlaku adalah disebabkan Aznil tidak mempunyai visi dan strategi. Beliau juga tidak mempunyai wawasan dalam diri. Malahan, masalah yang timbul dalam perniagaannya itu, beliau biarkan berlanjutan sehingga setahun lamanya, tanpa membuat sebarang tindakan atau perubahan kepada cara beliau mentadbir perniagaannya sendiri. Ini membuktikan bahawa beliau tidak mempunyai sifat-sifat kepimpinan yang perlu ada untuk menjadi seorang usahawan yang berjaya sepertimana usahawan-usahawan yang telah berjaya. .

Oleh itu, apakah yang perlu Aznil ubah? Apakah yang Aznil boleh belajar dari kesilapan tersebut? Semuanya harus bermula dari dalam diri Aznil sendiri. Untuk berjaya, beliau perlu mempunyai sikap yang proaktif dalam mentadbir perniagaannya, bersungguh-sungguh atau sirius kepada masa depan perniagaannya. Fokus terhadap masa depan perniagaan beliau. Dan yang paling penting, beliau perlu mempunyai sifat kepimpinan sebagai seorang usahawan. Sifat-sifat kepimpinanlah yang paling penting bagi seseorang usahawan untuk berjaya.



Oleh itu, untuk menjadi seorang usahawan yang berjaya, kita perlu mempunyai sifat-sifat kepimpinan seperti yang tersenarai diatas tadi.

Diartikel yang akan datang pula, saya akan menjawap persoalan:
  • Apakah kita mempunyai karektor-karektor seperti itu?
  • Jika tidak, apakah kita tidak boleh menjadi seorang usahawan yang berjaya? 
  • Apakah saya boleh memiliki karektor-karektor seperti itu?



Tiada ulasan:

Catat Ulasan