Isnin, 14 November 2011

Ciri-Ciri Usahawan Berjaya (Bhg 3)


Dari artikel yang sebelum ini Ciri-Ciri Usahawan Berjaya (Bhg 2), kita telah mengetahui beberapa sifat-sifat  atau ciri penting seorang pemimpin yang perlu ada untuk kita berjaya didalam perniagaan.
Tetapi persoalan yang belum terjawap adalah:
  • Apakah kita mempunyai karektor-karektor seperti itu?
  • Jika tidak, apakah kita tidak boleh menjadi seorang usahawan yang berjaya? 
  • Apakah kita boleh memiliki karektor-karektor seperti itu?
Suka saya ingatkan disini bahawa, seseorang pemimpin itu bukan dilahirkan. Tetapi mereka perlu dibentuk, diasuh dan dididik untuk menjadi seorang pemimpin. Ini sesuai dengan hadith Nabi saw yang bermaksud, bahawa seseorang anak itu umpama lembaran kain berwarna putih. Ibu bapalah yang mencorakkannya menjadi Nasrani, Yahudi atau Majusi.


"Seseorang anak itu umpama lembaran kain berwarna putih. Ibu bapalah yang mencorakkannya menjadi Nasrani, Yahudi atau Majusi."

Oleh itu, jelas disini, bahawa sifat-sifat dan keperibadian manusia itu, perlu dididik, diasuh dan dilatih sejak dari kecil lagi. Tetapi bagi kita yang telah dewasa, tidak bermakna kita tidak memiliki sifat-sifat kepimpinan, maka kita tidak mampu menjadi seorang pemimpin. Bukanlah sesuatu yang mustahil untuk kita mempelajarinya dan mengamalkan sifat-sifat dan keperibadian sebagai seorang pemimpin.

Firman Allah swt yang bermaksud:

"Kemudian Allah menyatakan kepada para malaikat bahawa manusia akan dijadikan khalifah di muka bumi. Maka para malaikat bertanya kepada Allah: "Adakah patut Engkau jadikan seorang khalifah di atas bumi yang akan berbuat binasa dan menumpahkan darah (bunuh-membunuh), sedang kami sentiasa tasbih memuji Kau?". Firman Allah; "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak Kamu ketahui". Kerisauan para malaikat hilang mendengar penjelasan Allah" -. (Al Baqarah: 30)

Dari ayat diatas menunjukkan bahawa sifat-sifat seorang khalifah / pemimpin itu, memang telah sedia ada didalam diri seseorang manusia sejak ianya diciptakan oleh Allah swt. Oleh itu, tidak timbul bahawa setiap manusia itu tidak mempunyai sifat-sifat seorang pemimpin. Apa yang perlu, adalah diasuh, diasah dan dilatih. Umpama sebutir berlian yang perlu dicanai sehingga berkilauan dan tinggi harganya. Mereka yang menjadi pemimpin adalah mereka yang dididik, diberi ilmu dan diasuh untuk menjadi seorang pemimpin.



Kita perlu melihat kembali kepada diri kita sendiri. Pengalaman hidup dan juga ilmu dan didikan yang telah kita timba selama mana kita hidup selama ini.

Tanpa ciri-ciri atau sifat-sifat kepimpinan, kita tidak akan mampu menerajui dan mentadbir perniagaan dengan berjaya.

Jika kita dapati banyak diantara ciri-ciri kepimpinan itu tiada didalam diri kita, bukan bermakna sifat-sifat itu tiada. Sifat-sifat kepimpinan itu memang telah sedia ada didalam diri kita, hanya kita perlu menuntut ilmu (samada secara formal DAN secara tidak formal) dan berlatih dengan ciri-ciri kepimpinan seperti itu dari masa kesemasa tanpa rasa jemu dan berputus asa. Insya'Allah, diatas ilmu yang kita tuntut dan latihan yang kita lakukan, akan membawa hasil yang kita ingini untuk mejadi seorang pemimpin yang berkalibar dan seterusnya menjadi seorang usahawan yang berjaya.

Untuk menjadi seorang pemimpin, ilmu adalah penting. Perkataan “ilmu” disebut kira-kira 750 kali dalam Al-Qur’an melalui berbagai bentuk (Muhammad Dawilah,1993:9). Orang yang berilmu diberikan pujian dan dipandang mulia di sisi Islam. Hal ini dapat kita lihat melalui banyak ayat Al-Qur’an antaranya:

Firman Allah S.W.T yang bermaksud:
            “Katakanlah: Adakah sama orang yang berilmu dengan orang yang tidak berilmu”.  (Az-Zumar:9)

Firman Allah S.W.T maksudnya:
“Allah memberikan hikmah (ilmu pengetahuan) kepada sesiapa yang dikehendakiNya dan orang-orang yang diberikan ilmu pengetahuan beerti ia telah diberikan kebaikan yang banyak”. (Al-Baqarah:269)

Firman-Nya lagi maksudnya:
            “Hanya sanya orang yang takut kepada Allah ialah orang yang berilmu”.   (Al-Faatir:28)



Seorang pemimpin perlu ada keyakinan diri dan disiplin yang tinggi bagi mencapai matlamatnya. Mereka tidak mengenal erti putus asa. Mereka juga mempunyai matlamat yang jelas diminda mereka sehingga tindak tanduk mereka mengarah kepada apa yang ada diminda mereka.

Di artikel yang akan datang saya akan sentuh sedikit mengenai gaya kepimpinan (Leadership Style). Apakah jenis-jenis gaya kepimpinan yang ada? Gaya kepimpinan apakah yang popular diamalkan oleh kebanyakan pemimpin didalam mentadbir sesebuah perniagaan?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan